29 aug 2013

BATIK TROFEE 2013 UITGEREIKT

De BATIK trofee voor 2013 is door Karin en Ellis uitgereikt aan Silvan Adams voor de geweldige prestatie die hij heeft geleverd tijdens de Kennedyloop begin dit jaar.

BEZOEK AAN SILVAN ADAMS, VEREERD MET DE B.A.T.I.K. –  TROFEE

Verslag van Ellis Mensinga

Halverwege augustus was het zover. Twee bestuursleden, Karin en Ellis, togen naar Hunsel vlakbij Sittard, naar het huis van Silvan Adams, die  door het lopen van zijn gesponserde Kennedy-mars zorgde voor een prachtig bedrag van  bijna 9000 euro voor Umang.

Aan zo’n bijzonder initiatief en schitterende prestatie wilden we natuurlijk persoonlijke aandacht besteden.

Het was een verrassing toen we na vele uren rijden arriveerden op een mooie omgebouwde boerderij met een leghennenbedrijf, speciaal voor de eierenproductie.

kip van Adams

Het  was heel leuk om daar alle leden van het gezin Adams  te ontmoeten, inclusief oma, een tante en een nichtje. We werden heel gastvrij onthaald met de traditionele Limburgse rijstevlaai, en later ook een heerlijke lunch.

Maar waar het natuurlijk vooral om ging, ons doel van de reis : Silvan Adams !

Silvan van 13, die de loop van 80 kilometer ruimschoots binnen de maximum tijd van 20 uren volbracht. We hebben hierover al eerder bericht op onze site. Maar Silvan is dan ook een getrainde voetballer. Een paar keer per week staat hij op het voetbalveld.

De Kennedy-Mars Sittard is de oudste en grootste lange-afstandsmars van Nederland. Sinds 1963 ( het jaar toen President Kennedy vermoord werd ) lopen duizenden mensen rond Pasen de 80 kilometer door het Midden-Limburgse land. In 1963 startten 3 meisjes en 7 jongens van het Bisschopelijk College in Sittard naar Amerikaans voorbeeld. Het was dit jaar dus de 50ste Loop, en extra feestelijk.

Het idee voor een gesponsorde loop door Silvan, ontstond in het cafe. Maar daarna ging de organisatie hieromtrent draaien. Dat was geen eenvoudige zaak. Moeder Thea Adams had er bijna een dagtaak aan. Maar het resultaat mag er zijn !

Na het verorberen van de vlaai kregen wij gelegenheid om Silvan in het Umang-zonnetje te zetten. Karin hield een mooie lovende toespraak, en overhandigde de BATIK-trofee.

Sivan_Karin_overhandiging

Dit, nog even terugroepend in de herinnering, betekent : Bal Anand Trofee voor Inzet en Kracht. Naast het speldje dat Silvan alreeds ontving voor de Loop, was dit een mooie aanwinst voor ‘ de prijzenkast ‘……

Vervolgens kreeg hij ook een Certificaat, waar alles nog eens duidelijk op vermeld stond.

Toen was het tijd voor de aangekondigde excursie door het bedrijf. Een leghennenbedrijf. Daar verheugden wij ons op. Overal in en rond het huis waren we al met allerhande kunstkippen in aanraking gekomen. Nu waren we benieuwd naar de echte kakkelende exemplaren.

Silvan_inpakken

Silvan aan het werk

We gingen in de auto naar wel 3 vestigingen van het bedrijf, samen met  de hele familie Adams. Later voegden ook de Indiase broer en zusje van Silvan zich bij ons.

Het was allemaal razend interessant, en zo goed om te zien hoe trots Silvan op het bedrijf is. Hij wist er ook veel over te vertellen, en liet ons regelmatig zien hoe de machines werkten. Heel veel hennen wonen in de legstallen, en leggen iedere dag een ei. Alles wordt automatisch aan  ( het voer ) en af ( de mest )gevoerd. De kippen zelf hebben een behoorlijke loopruimte.

Ik maakte er heel veel foto’s van, zo kunnen jullie meegenieten van wat wij te zien kregen. Op allerlei manifestaties, die het bedrijf betreffen wordt aandacht besteed aan Bal Anand en Umang. Er staat een grote donatiepot en er is een mooie collage met veel foto’s. De omwonenden kunnen eieren komen kopen in de hal van het woonhuis. Ook daar staat een bakje met folders.

Silvan_en zusje

Wij vertrokken na enige uren, vol fijne impressies over het bedrijf, en zeker ook over het leuke gezin Adams, waar Silvan dit keer zo’n mooie rol in gespeeld had.