18 nov 2013

Verslag Wereldwijzer vrijwilligersdag

Onze Stichting ‘PRESENT ‘ op de Wereldwijzer vrijwilligersdag 2013

Op zaterdag 9 november was het zover; de vrijwilligersmarkt in Utrecht. Onze vrijwilligerscommissie, bestaande uit de oud-vrijwilligers, Yelappa, Rianne en Anneke hadden hiervoor veel voorbereidend werk verricht. Zij werkten in voorgaande jaren als vrijwilligers in Umang en Bal Anand. Er werd ondermeer een lijvige handleiding geschreven voor de potentiele vrijwilligers en een draaiboek voor 9 november. De locatie was de Unic Scholengemeenschap, en 27 vrijwilligersorganisaties waren present. Zij hadden allen een stand, waarin ze de bezoekers konden informeren over alle mogelijkheden op het gebied van vrijwilligerswerk in het buitenland. Wat betreft onze Stichting was dit de eerste keer om hieraan deel te nemen, en was behalve de drie reeds genoemde dames, ambassadrice Akke met de Indiase winkelvoorraad aanwezig. Zij gaf in de middag ook een aparte presentatie als onderdeel van het lezingenprogramma. Hierbij kwamen allerlei in-and-outs aan bod, die spelen in Bal Anand en zorgboerderij Umang. In drie lokalen vonden 17 presentaties plaats. Bij ons waren een aantal zeer geinteresseerden, die ons bedolven onder de vragen.  Gelukkig hadden wij de antwoorden paraat ! Ook bij onze stand liepen talrijke bezoekers voorbij, velen bleven ook staan, en zo kwam het tot  zinvolle en leuke gesprekken. Het publiek bestond vooral uit jongeren. Maar ook andere leeftijden waren aanwezig en geinteresseerd. Er waren zelfs gezinnen, die vrijwilligerswerk op Umang/Bal Anand wel zien zitten.P1160756

Rianne, Yelappa en Anneke hielden enthousiaste verhalen met hun meegebrachte fotoalbums en ons informatiemateriaal. Ook bleek dat wij in vergelijk tot de meeste andere organisaties weinig geld vragen als bemiddeling en vergoeding van de onkosten. Soms kan het bij hen oplopen tot  in de duizenden euro’s. Bij ons betalen vrijwilligers 100 euro per maand voor logies en al het eten. Waarbij het best bijzonder is dat er bij Umang een apart gastenverblijf-huis is. Daarnaast waren wij een uitzondering gezien we 1 specifiek project vertegenwoordigden. De meeste organisaties bemiddelen voor verschillende projecten in diverse landen. Het viel me op bij een rondwandeling langs de kraampjes dat India niet vaak vertegenwoordigd was met een project waar vrijwilligers naar toe kunnen gaan.P1160752

Ook was het goed met andere ‘standhouders’ ideeen uit te wisselen. Zo volgde ik een workshop van BCN; Better Care Network. Dit is een netwerk van organisaties als bijvoorbeeld Unicef, ICCO, Wilde Ganzen, Cordaid, Kinderpostzegels. Zij geven voorlichting en trainingen om de vrijwilligers zo goed mogelijk voor te bereiding op een verblijf bij een project in een ver ‘vreemd’ land. Dit zijn allemaal zaken waarmee we geconfronteerd werden, en waarmee de vrijwilligerscommissie aan de slag kan om nog betere programma’s en begeleiding te kunnen bieden. En gerichter vrijwilligers te gaan werven. Jongeren, pensionados, groepjes van scholen, gezinnen ? Deze dag leverde zo een schat aan kennis op waarmee we ons voordeel kunnen doen. En wie weet leveren de nu opgedane contacten ook vrijwilligers op…..De toekomst zal het uitwijzen.

Verslag met foto’s van Ellis Mensinga, bestuurslid