24 nov 2015

Nieuw op Umang

Opening van twee mooie gebouwen in UMANG

Eind oktober zijn wederom mooie en bijzonder nuttige gebouwen toegevoegd aan UMANG.

Een Gezondheidscentrum en een Activiteitencentrum voor jong en oud. Bestemd voor zowel de bewoners in Umang, als de mensen in de regio.

Gezondheidscentrum links en Kinderdagverblijf rechts

Voor het Gezonheidscentrum is een goed gekwalificeerde arts aangetrokken. Stap voor stap zal gekeken worden hoe deze twee centra zich het beste kunnen gaan ontwikkelen in optimaal gebruik en mogelijkheden.

De ligging is prachtig : gelijk na de ingang links tussen bomen en bloeiende planten. Tussen de twee gebouwen is een klein openlucht theater, waar op de dag van de opening, 28 oktober, een schitterende voorstelling plaatsvond van Odissi dans.

Gezondheidscentrum

De gasten genoten. Onder hen de bestuursleden van de Indiase Stichting en twee bestuursleden van de Nederlandse Stichting. Onze voorzitter Karin Wiering, die het lint mocht doorknippen, en Ellis Mensinga, die de olielamp aanstak.

Karin knipt het lint door

Ellis is in India om materiaal te verzamelen voor het Jubileumboek, dat eind 2016 zal verschijnen. Over haar belevenissen in India in oktober verschijnt een apart stukje.

Oprichtster en directeur  van Umang Sulu Kalro heette iedereen welkom en bedankte vele mensen voor hun waardevolle bijdragen. Zowel op financieel als op inhoudelijk en praktisch gebied.

Daarna werd zijzelf in het zonnetje gezet. Karin hield een lofrede en overhandigde een giga bos bloemen naast medische instrumenten geschonken door diverse ziekenhuizen in Holland. Ellis gaf haar een tulpenschaal die in Den Haag vervaardigd is door Zinderin, een groep jongeren met beperkingen, vergelijkbaar met de bewoners van Umang.

Kinderdagverblijf - kleuterschooltje

Het was leuk en zinvol dat er verder ook andere Nederlandse vrijwilligers aanwezig waren, naast een groepje docenten van Hollandse Hogescholen, die de stage mogelijkheden in Umang bestuderen.

Momenteel doen twee Nederlandse artsen als vrijwilligsters ter plekke gedurende enkele maanden onderzoek naar de  noodzakelijke stappen wat betreft de gezondheidszorg in Umang en in de regio.

Het is een spannend proces, en het is fantastisch dat de bouwstenen, letterlijk en figuurlijk er zo mooi uitzien !

Ellis Mensinga